Wat en voor wie is Mindfulness?

Wat is Mindfulness?

Mindfulness betekent “in het moment leven” of “compleet bij bewustzijn”.
Mindfulness helpt je in het huidige moment te blijven.

Het leert je om je niet te verliezen in herinneringen, fantasieën, dagdromen of doemscenario’s voor de toekomst.

Op die manier kun je bij alles wat je doet helder blijven waarnemen.

Je hebt een direkt contact met je zintuigen en je lichaam.
Je leert te luisteren naar signalen die meestal achter de schermen van je waarneming verborgen blijven.

Alles wat je bewust opmerkt, wordt helder, sprankelend en komt tot leven.
Hoe meer aandacht, hoe intenser de ervaring.

Leven op de automatische piloot

Veel dingen doen we op de automatische piloot: aankleden, ontbijt naar binnen werken, een glas melk drinken, met de auto naar het werk rijden, etc.

Terwijl we op de automatische piloot bezig zijn, denken we vaak aan iets anders: een belangrijke vergadering op het werk of de boodschappen die nog gedaan moeten worden.
Voorbeeld: Je gaat met je gezin een wandeling maken in het bos. Tijdens de wandeling ben je met je gedachten bij je werk: een conflict, een nieuw project.

Je bent tijdens de wandeling niet aanwezig: je bent op kantoor. Op zo’n moment ben je vooral mindless.

Mindless betekent: onbedachtzaam, niet letten op.
Mindfulness kun je oefenen, het is een vaardigheid.
Je kan het op ieder moment van de dag toepassen, bij alles wat je doet.
Een paar Mindfulness momenten kunnen je dag al veranderen.

Voor wie is Mindfulness?

Mindfulness is bedoeld voor iedereen ongeacht religie, culturele achtergrond of opleiding.
Voor iedereen die wil werken aan geestelijke en/of lichamelijke gezondheid.
Er zijn cursussen mindfulness voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen.

Voor kinderen van 6 tot 9 jaar, 9 tot 12 jaar en jongeren van 12 tot en met 18 jaar zijn aangepaste cursussen samengesteld.

De cursussen voor kinderen en jongeren worden in samenwerking met Jeanette Poelman-Lemmers (orthopedagoog) van Kindermeditatie Haarlem gegeven.
Voor een overzicht van cursussen voor kinderen en jongeren zie http://www.jongenco.com/

Hoe kan Mindfulness jou helpen?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat Mindfulness onder meer werkt bij:

  • stress
  • (chronische) pijn
  • vermoeidheidsklachten
  • depressieve klachten
  • piekeren of negatief denken
  • (sociale) angst en paniek
  • burn-out

Waar kan ik meer informatie vinden over Mindfulness?

Aanbevolen literatuur:

  • Jon Kabat-Zinn: Waar je ook gaat, daar ben je: meditatie in het dagelijks leven
  • Myla en Jon Kabat-Zinn: Met kinderen groeien
  • Thich Nhat Hanh: Vrij zijn waar je ook bent
  • David Dewulf: Mindfulness, een pad van vrijheid
  • Eckhart Tolle: De kracht van het nu

Reacties van deelnemers: 

“Ik wilde nog helemaal niet stoppen met de oefening! Ik voel me zo heerlijk! Ik had zo nog wel uren op mijn blote voeten door willen lopen!”

“Ik ben sinds gisteravond op dit survival-weekend. Nu, bij deze workshop, ben ik pas echt hier, op dit weekend, in deze prachtige omgeving!”

“Ik was nogal sceptisch toen ik aan deze workshop begon. Ik realiseer me nu hoe snel ik over alles oordeel. Daardoor heb ik de essentie van de eerste oefening gemist.

Zo oordeel ik al mijn hele leven! Wat heb ik nog meer gemist?”

“Eindelijk een cursus waar ik echt iets aan heb!”

“Als mijn kinderen iets vertelden, dwaalden mijn gedachten vaak af. Ik kan nu met mijn aandacht bij mijn kinderen zijn. Daardoor is ons contact veel beter geworden. Er helemaal voor mijn kinderen zijn: prachtig!”

“Ik heb een soort oerkracht ontdekt in mezelf!”

“Ik was altijd snel boos op de kinderen. Waar maakte ik me toch altijd zo druk om? Nu kan ik om mezelf lachen!”

“’s Ochtends met de auto in de file naar mijn werk! Wat een stress! En dan moest mijn werkdag nog beginnen! Nu kom ik ontspannen binnen.

Mijn collega’s vragen me wel eens verbaasd: wat is er met jou gebeurd? Je bent zo veranderd!”

“Door mindfulness ben ik opnieuw verliefd geworden op het leven!”